beszédguru logó

Elevator pitch lépésről lépésre (2020-ra frissítve)

elevator pitch

A pitch vagy befektetői prezentáció egy üzleti lehetőség jól felépített bemutató előadása. A pitch egyben egy speciális prezentációs műfajnak is tekinthető. Célja, hogy a hallgatóságot meggyőzze, hogy érdemes az ötlettel vagy céggel foglalkozni. Egy gyakran használt füstteszt is egyben, hiszen ha az ötletgazda vagy cégtulajdonos nem képes a gondolatait meggyőzően átadni (elfüstöl vagy ég a befektetők oltárán), akkor a befektetők szerint a célpiacon levő ügyfeleket sem fogja tudni meggyőzni. A pitchek különböző hosszúságúak lehetnek és a 30 másodperces villámgyorsaságú összefoglalótól kezdve, a 2-3 perces pergőtüzes villámbemutatón át egészen a 30 perces átfogó, powerpointtal megtámogatott prezentációkig (pitch deck a neve) terjednek. Ez a cikk a jó pitch felépítését mutatja be és mindenhova ad néhány gyakorlati tippet is. Nagyvonalakban azt lehet elmondani, hogy a 30 másodperces műfajnál az első három elemről, a 2-3 percesnél és hosszabbaknál meg már mindegyikről szót kell ejteni. Ennek megfelelően a cikk úgy épül fel, hogy az elevator pitchnél, a 2 perces pitch műfajnál és a komplett befektetői prezentációnál is segít.

A pitch felépítése

A pitchnek van egy viszonylag kötött felépítése. Ez nem azt jelenti, hogy semmiképpen sem érdemes tőle eltérni, hanem, hogy ez a felépítés azt hivatott biztosítani, hogy a befektetők kapnak egy átfogó képet a befektetés előtt álló ötletről vagy cégről. Ez a struktúra jól követhető és mivel a befektetők ezzel a logikai felépítéssel találkoznak legtöbbször, így márcsak a rutinjuk is hozzásegíti őket ahhoz, hogy megértsék és talán megszeressék a témát.

A gyakorlati pitch felkészítésekben ezeket a pontokat felírom egy flipchartra és mindegyikhez kerül 2-3 szemléletes mondat. Ez nagyjából 3-4 órát szokott igénybe venni egy 2 perces pitch esetén, viszont ekkor már van egy leírt és könnyen megtanulható pitch tartalom.

1. Probléma vagy lehetőség

A probléma vagy lehetőség rövid bemutatásával kezdj. Legyen benne valami érdekes, megkökkentő, hiszen az emberek a szokatlan információra képesek odafigyelni leginkább. Aranyszabály, hogy ha nem figyelnek, akkor nem is érthetnek meg. Ennek evolúciós okai vannak, mivel a szokatlan információra való fókusz az ősember túlélését jelenthette. Agyunk azonnal aktiválódik rá.

Jó pitch kezdési eszközök: Érdekes adat, történetmesélés és metafóra (olyan hasonlat, ami a hallgatóság már meglevő ismereteihez hasonlítja a bonyolultabb felvetést pl. virtuális digitális asszisztens). Pl. egyik amerikai befektetők előtti csapattal azzal készültünk fel, hogy rendhagyó módon egy Salvador Dali képpek kezdtünk. A kép címe Az emlékezet állandósága, ami azért is rendkívüli, mert egy újszerű memóriákat gyártó cégről volt szó.

Ha kérdés szempontjából vizsgáljuk a témakörünket, akkor itt a „miért?” kérdést kell megválaszolni.

Ahol kell: elevator pitch, 2 perces pitch, befektetői prezentáció

2. Megoldás

A megoldásnak érthetően be kell mutatnia, hogy hogyan fogjuk megoldani vagy kihasználni az 1. pontban ismertetett problémát, lehetőséget. Például készül a problémára egy webes alkalmazás, amely összeköti a vásárlókat és az eladókat. Szintén érdemes a megoldás előnyeiről beszélni.

Jó pitch megoldás bemutatás eszközök: itt a letisztult metafóra a nyerő, hiszen egy meglevő információhoz hasonlítva sokkal jobban megérthető egy feltehetőleg új megoldás.

Ha kérdés szempontjából vizsgáljuk a témakörünket, akkor itt a „mit?” és „hogyan?” kérdéseket kell megválaszolni.

Ahol kell: elevator pitch, 2 perces pitch, befektetői prezentáció

3. Piac

Ennél a résznél kell bemutatni, hogy a mekkora piaca van a terméknek és hogy ezen a piacon jelenleg mi az, ami történik. Pl. az AirBnB bemutatta a szállásadó iparág méretét.

Ahol kell: 2 perces pitch, befektetői prezentáció

4.Előny a konkurenciával szemben

Itt a helye annak, hogy milyen szakmai, pénzügyi vagy egyéb speciális előny áll rendelkezésünkre a konkurenciával szemben. Érdemes a közvetlen és a közvetlen (más iparágakból átkacsingató) konkurensekről is gondolkodni, amikor ezt a pontot dolgozzuk ki.

Ahol kell: 2 perces pitch, befektetői prezentáció

5. Üzleti modell

Miből lesz pénz? Szolgáltatás, termékeladás vagy esetleg jogdíj? Egyszeri vagy folyamatos bevételi forrásunk lesz ezekből? Mi kell a felhasználónak ahhoz, hogy fizessen? Milyen értékesítési csatornákra helyezzük a fókuszt?

Ahol kell: 2 perces pitch, befektetői prezentáció

6. Csapat

Talán a legfontosabb rész. A tulajdonosi csapat és a munkatársak bemutatása. A tulajdonosi csapatnál érdemes egy-egy jól eltalált mondattal bemutatni, hogy mi mutatja a befektetőknek azt, hogy ez a csapattag képes ezt a céget sikerre vinni?

Ahol kell: 2 perces pitch, befektetői prezentáció

7. Traction

Mit ért el a csapat eddig? Milyen mutatók vannak, amik az eredmények vitrinébe kitehetőek? Pl. árbevétel, profit, fizető ügyfélszám, aktív felhasználószám stb.

Ahol kell: 2 perces pitch, befektetői prezentáció

8. Felhívás cselekvésre

Itt kell a kérést megfogalmazni a befektetők felé, hogy miben tudnak segíteni. Emellett kell az, hogy a befektetett összeg mire lesz felhasználva. Végül pedig lehet egy, a cég jövőképéből kiragadott céllal zárni.

Ahol kell: 2 perces pitch, befektetői prezentáció

Pitch kezdési módszerek

A pitch kezdés módszerei közül három nyerő módszert találsz az alábbiakban. Céljuk, hogy megragadja a befektetők figyelmét és megágyazzon a nemsokára következő ötlet vagy szolgáltatás bemutatásának.

személyes történettel

Múlt héten egy HR konferencián a szünetben olyan helyzetbe kerültem…

A személyes történet legyen nagyon rövid, ideálisan 3-4 mondat maximum. Célja, hogy az egész pitchet bevezesse és szimpátiát ébresszen a közönségben a legősibb információátadási eszköz, a történetmesélés segítségével.

kérdéssel a közönség felé

„Ki az aki csak homeoffice-ból dolgozna, ha lehetne? Emelje fel a kezét kérem. „

A kérdés egy erős eszköz, hiszen arrafele tereli a közönséget, hogy figyeljen és a témára gondoljon. Eldöntendő kérdés kell és olyan, hogy ideális esetben a közönséget fizikailag is megmozgassa pl. emelje fel a kezét az, aki már nem vásárol műanyag szatyrot.

egy szokatlan kijelentéssel

„A powerpoint prezentációk 95%-a szörnyen néz ki.”

Egy jól eltalált ilyen érdekes mondás a hallgatóságot aktiválja és figyelemre készteti. A szokatlan kijelentés után legyen magyarázat 1-2 mondatban. Pl. A vezetők nem születnek, hanem azzá lesznek. Ezt számos példán keresztül fogom bemutatni, hiszen egy izmokhoz hasonló fejleszthető képességről van szó.

Pitch összefoglaló

Én az első hazai pitcheléseket 2014-ben hallottam Magyarországon, nemzetközi szinten jóval patinásabb a kultúrája, így érdemes onnan ellesni a mesterfogásait. Egy nagyon nehéz műfajról van szó és óriási a tét is, hiszen az elcsépelt valóságshow szlogen itt valóban igaz, hiszen legtöbbször a céges lét a tét, amikor pitchelsz. A fenti pitch felépítés garantálja, hogy a céged egy letisztult logikai felépítéssel legyen bemutatva a befektetőknek. Sok sikert és ne feledd, csak egy beszédnyire vagy … (vagy jelen esetben egy pitchelésnyire)

A retorika tartalmi alapokról itt találsz egy a Gyűrűk Ura trilógia olvasási hosszúságú anyagot (cserébe a hazai előadók top 20%-ába fogsz tartozni tartalmi képzettség szempontból): https://beszedguru.hu/retorika-utmutato/