Bizalom, tudatosság, emlékezetes fellépés. Ez csak néhány dolog azok közül, amelyet a szemkontaktus sugároz. Tapasztaltad már azt a kellemetlen helyzetet, hogy egy konferencián az előadó csak felolvasta a mondandóját vagy a Powerpoint diáit és a közönségre rá se nézett? Mennyire volt érdekes így a mondandója?
A szemkontaktus a non-verbális kommunikáció egyik legfontosabb összetevője. Ha valaki előadást tart, akkor arra különösen igaz, hogy a kapcsolódáshoz használnia kell ezt az eszközt. Ez a bejegyzés a munkahelyi szerepét tárgyalja, amikor előadói helyzetben vagyunk.
A szemkontaktus fontossága
Ha az előadó nem néz a közönségre, akkor az szinte biztos jele annak, hogy a közönség figyelme elkalandozik és nemsokkal később sanszosan teljesen el is veszik. A tekintetünk használatával viszont kapcsolat alakul ki a közönség és a beszélő között. Az ismert idézet szerint:
A szem a lélek tükre.
Az előadó szemkontaktusa, pedig az előadó szándékát és felkészülstségét kommunikálja. Azt is kifejezi, hogy a beszélőt érdekli a közönsége és tekintélyt is kölcsönöz.
A szemkontaktus fejlesztése: hogyan használhatom ki én is az előnyeit?
Felkészülés a felvételére
Azoknak, akiknek nehéz a szemkontaktust felvenni idegen emberekkel, az az első tanácsom, hogy az előadás előtt menjenek a helyszínre korábban és köszöntsék a közönség megérkező tagjait. Érdemes röviden ismerkedni velük, aztán így már könnyebb az előadás közben rájuk nézni, vagy akár beleszőni az előadásba valamilyen kapcsolódási pontot, amelyet felfedeztünk velük. A színpadon így már nem lesz mindenki idegen és néhány ismerős arccal már könnyebb ránézni.
Az elmélet megismerése
Tudatosan figyeljünk arra, hogy a szemkontaktus azonos időközönként váltakozzon. Kis közönségnél mindenkire nézzünk, nagyobb közönségnél pedig osszuk fel a közönséget 4-5 blokkra és minden ilyen csoportra nézzünk (például: elöl ülők, hátul ülők, jobb oldal, bal oldal, középsők). Vannak különböző haladó tippek, hogy W vagy V vagy esetleg L alakban nézzünk a közönségre, de szerintem nem ez a lényeg, hanem, hogy mindenki, nagyjából azonos időközönként sorra kerüljön.
A nézés időtartamának kihasználása
A jó szemkontaktus 3-5 másodpercig kitart, majd a tekintetünk váltson más felé. Ne nézzünk túl sokáig egy-egy emberre, mert az zavaró lehet neki, a többiek pedig kizárva érezhetik magukat. A Toastmasters nyilvános beszéd közösség kutatásai szerint 5 másodperc kell ahhoz, hogy tekintetünkkel kapcsolódni tudjunk.
Készülj fel jobban a mondandóval
A legtöbb szónok a földre vagy a plafonra néz, ha nem biztos abban, hogy éppen mit mondjon. Ez egy természetes gondolkodó üzemmód reakció, viszont itt azt konckáztatjuk, hogy elveszítjük a közönséget. Tehát készüljünk fel az előadásra és így ezt blokkoló mechanizmust ki is kapcsoljuk ezzel.
A legfontosabb mondanónál a tekintetünk a közönségen legyen
Nem az a lényeg, hogy egy 60 perces beszéd minden másodpercében a közönségre nézzünk, viszont a lényeges tartalmi részeknél mindenképpen nézzünk rájuk. Ilyen a beszéd nyitása, zárása és a fontos adatokat, vagy storytellinget érintő részek.
Szemkontaktus összefoglaló
A közönségre nézés segít abban, hogy a hallgatósághoz kapcsolódj, őszinteséget és erőt sugározz, valamint a mondandót is erősíti. Jelentősége ilyen módon nemcsak magánéletben, hanem karrierben is jelentős. Először nem egyszerű megtanulni, de a fenti pontokkal és gyakorlással gyorsan kialakítható a szokása.